De meeste mensen vinden de banden niet interessant. Uw auto kan niet zonder omdat u anders niet kan rijden en ze raken soms lek, maar verder…? Doordat banden het enige contact met het wegdek is zijn ze echter van groot belang. Met andere woorden: Banden kunnen levens redden.

Winter-, zomer- en vierseizoenenbanden

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen winterbanden en zomerbanden. Zo hebben ze een heel ander profiel. De winterband heeft de inkepingen in de profielblokken, de zogeheten lamellen.


Tijdens het rijden werken de lamellen als een soort grijpers op het wegdek en zorgen ze voor meer grip op de weg bij remmen en optrekken en stabiliteit in bochten. Een ander verschil is de rubbersamenstelling.

Het loopvlak (dat is het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek) van een winterband heeft een rubbersamenstelling die ook flexibel blijft bij temperaturen onder +7°C. Hierdoor kunnen de profielblokken makkelijker vervormen en hebben ze meer grip. Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk bij nul graden, zodat die minder grip heeft op het wegdek.

Vierseizoenenbanden zijn het compromis tussen zomer- en winterbanden. Deze band heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter en een winterband in de zomer. Maar ten opzichte van een zomerband in de zomer en een winterband in de winter zijn er duidelijke tekortkomingen. Een voordeel van deze banden is dat een halfjaarlijkse bandenwissel niet meer nodig is.

Vierseizoenenbanden zijn vooral een prima alternatief als je minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt en niet in extreme winterse omstandigheden de weg op hoeft.


Let op!

In meerdere landen (bv. Duitsland & Oostenrijk) is het tijdens winterse omstandigheden verplicht om op winterbanden te rijden. Sommige vierseizoenenbanden voldoen ook aan deze eis. Die kun je herkennen aan het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of sneeuwvloksymbool).

Three Peak Mountain Snow Flake

Remweg:

Als het glad is in de winter staat u met winterbanden 31 meter eerder stil bij een snelheid van 50 km per uur. Dat is het verschil van voor of na een kruising…. Ook heeft het koude en natte wegdek een negatieve invloed op de remafstand.

Remmen op sneeuw en ijs winterbanden vs zomerbanden - AutoPol Garagebedrijf Renswoude
Remweg winterbanden op koud nat wegdek - AutoPol Garagebedrijf Renswoude
Remmen op nat wegdek profieldiepte - AutoPol Garagebedrijf Renswoude

Ook de juiste bandenspanning draagt bij aan uw veiligheid op de weg en de levensduur van uw banden. Hebben de banden niet de juiste spanning? Dan kunnen ze tijdens het rijden oververhit raken, waardoor de kans op een klapband toeneemt. Laat het niet zover komen. Zorg dat u veilig rijdt en laat uw banden regelmatig door ons controleren. Wij geven u graag advies over de beste banden voor uw auto.

Winterbanden zijn niet alleen bij sneeuw en ijzel veiliger dan zomerbanden, maar ook op nat wegdek. Vooral bij het remmen. De profieldiepte van de banden van uw auto is van groot belang. Bij een test van 80 km/u staat uw auto met een profiel van 8 mm stil na 42,3 meter. Als de profieldiepte 3 mm of zelf nog minder is tot 1,6 mm staat de auto met die snelheid 9,5 – 18,6 meter later stil.

U staat sneller stil. Daarom is wisselen veiliger. Niet alleen voor u, maar ook voor uw passagiers, medeweggebruikers, gezin en familie.

Opslag

Wilt of kunt u uw zomer- of winterbanden zelf niet opslaan? Geen probleem! Wij slaan graag de banden voor u op in een vochtvrije ruimte waar de conditie van uw banden optimaal blijft. Dit is in ons eigenbeheer, mocht u ze nodig hebben, dan hebben we ze direct bij de hand!

Reparatie lekke banden

Heeft u een lekke band? Neem contact op met Garagebedrijf Auto Pol en wij lossen het probleem voor u op.

whatsapp link naar AutoPol